Відповідно до запланованих державних нововведень, вже з 1 січня 2016 р. в Україні офіційно ввійшли в обіг нові електронні паспорти які, як передбачається, протягом п’яти років мають замінити звичайні паперові документи всіх громадян України. У контексті даного питання є доцільним висвітлити основні принципи отримання та оформлення ID-картки. У прес-службі Управління державної міграційної служби України, зазначається, що електронний паспорт громадянина України матиме вигляд пластикової картки розміром 54 х 85,6 мм. У нього буде імплантовано безконтактний електронний носій. Паспорт нового зразка міститиме інформацію про назву держави, ім’я, стать людини, дату народження, всі дані про строк дії даного документу, ким виданий та коли, а також відцифрований образ обличчя людини та її особистий підпис.
Також, варто звернути увагу на те, що паперові паспорти на пластикові поступово мінятимуть упродовж 5 років, тому немає необхідності вже завтра чи через місяць терміново бігти і міняти звичайний паспорт. У зв'язку з цим ажіотажу довкола цього питання не очікується. До того ж, згідно з постановою Кабміну, якщо людина через релігійні переконання не хоче мати паспорт з електронним носієм, вона може відмовитися від цього. Такому громадянину оформлюється просто картка встановленого зразка, без чіпа. А сама людина має при оформленні написати відповідну заяву про відмову від електронного носія у своєму паспорті.
Отримати паспорт можна в органі Державної міграційної служби. Якщо необхідно або просто дуже хочеться отримати ID-картку вже з нового року, потрібно звернутися зі своїм паперовим паспортом у територіальний орган ДМС. Приносити з собою фото не потрібно – його зроблять у службі. Але потрібно буде заповнити заяву-анкету персональних даних. На сьогодні отримувати паспорт вперше поки що можна з 16 років і згідно з діючим законодавством, тільки 16-річні громадяни вже мають право подавати заяву-анкету на отримання паспорту особисто. Норма про 14-річний вік отримання паспорту прописана у законопроекті № 3224 (про внесення змін до деяких законів України щодо документів, що підтверджують громадянство України, посвідчують особу чи її спеціальний статус, спрямованих на лібералізацію Європейським Союзом візового режиму для України), який наразі ще не прийнятий Верховною Радою. Однак, керівник прес-служби ДМС Сергій Гунько, зазначає, що у постанові Кабміну № 302 від 25 березня 2015 року прописано, що: «Кожен громадянин України незалежно від віку зобов’язаний отримати паспорт» і паспорт оформляється громадянам України починаючи від народження та незалежно від віку на кожні 10 років». Але якщо керуватись нормою діючого законодавства, то говорити про цей пункт постанови Кабміну недоцільно, – каже Гунько.Виготовлятимуть паспорт у термін від 10 до 30 днів, згідно з постановою Кабміну. Однак за тим самим законопроектом № 3224, у разі його прийняття ВР, ці терміни можуть бути змінені. Ще один момент: якщо у паспорті допущено помилку в інформації, вона має бути виправлена, а паспорт – замінений.
Також, всіх громадян України турбує питання, скільки коштуватиме новий паспорт і взагалі, як має поміститись такий об’єм інформації на пластику розміром 5х8 см. За словами, Президента України, вартість електронного документу буде близько 160 гривень без ПДВ. Але прагматичні експерти зазнають, що це тільки собівартість. Разом з вартістю послуг ціна може скласти від 200 до 300 гривень. Є інформація, що тим, хто отримуватиме ID-картку вперше, обіцяють видавати її безкоштовно. Новий електронний паспорт міститиме відомості про шлюб громадян, про реєстрацію за місцем проживання на електронному носії, а не на самій пластиковій картці (так звана змінна інформація). Внесення нових даних до змінної інформації відбуватиметься тільки за письмового клопотання громадянина, але це не стосується інформації про місце реєстрації особи.
Так званий «строк придатності» ідентифікаційного документу буде тривати упродовж десяти років, далі його потрібно буде замінювати. Як пояснив Сергій Гунько, така вимога щодо заміни ID-карток через певний проміжок часу є нормальною у світовій практиці. У багатьох країнах електронні паспорти видаються терміном на 5 років (
http://www.volynpost.com/news/62294-osnovni-fakty-pro-zaminu-paperovyh-pasportiv-na-id-kartky. – 2015. – 16.12).
Нещодавно у своєму інтерв’ю в.о. Голови ДМС України Максим Соколюк розповів, що паспорт нового зразка буде оформлюватись за тим же принципом, що і закордонні біометричні паспорти. «Громадяни на сьогодні мають право оформлювати закордонний паспорт у будь-якому відділенні державної міграційної служби. З 1 січня ми це переносимо і на внутрішній паспорт. На сьогодні система видає біометричні паспорти для виїзду за кордон. Ця ж система буде використовуватись для внутрішніх паспортів з 1 січня». Соколюк також додав, що документи можна буде оформити через портал ДМС та єдиний державний портал адміністративних послуг. Вже з 11 січня Міграційна служба розпочала видавати паспорти громадянина України у вигляді пластикової картки. Термін оформлення документа від 10 днів до одного місяця (
http://www.volynpost.com/news/63384-u-lucku-vzhe-mozhna-otrymaty-novyj-pasport-u-vygliadi-id-kartky). – 2016. – 12.01).
Регіональні ЗМІ України повідомили, що вже із 11 січня на території Чернігівської області розпочали безкоштовно оформлювати ІD-паспорти громадянам України, де наразі встановлено обладнання у 8 підрозділах УДМС Чернігівської області. Також, на Житомирщині до територіальних підрозділів міграційної служби за перший тиждень оформлення паспортів громадян України у вигляді id-картки уже звернулось 162 особи, в Тернопільській області прийняли близько 87 заяв-анкет на документ нового взірця (
http://dmsu.gov.ua/novyny/u-rehionakh/374-ternopilska-oblast/3960-na-ternopilli-vprodovzh-tizhnya-prijnyato-87-zayav-na-oformlennya-pasporta-u-viglyadi-id-kartki. – 2016. – 19.01). До того ж, на сайті міграційної служби вже запущено сервіс перевірки написання прізвища та імені латинськими літерами у паспорті громадянина України у формі картки та паспорті для виїзду за кордон. Так, кожен охочий може ввести свої дані українською мовою та побачити, як вони будуть записані у документах латиною.
На сьогодні в Україні питання доцільності заміни звичайних паперових паспортів на ID-картки також турбує ряд експертів, які дещо критично висловлюються з даного приводу. Перший заступник міністра внутрішніх справ Ека Згуладзе запевнила, що новий документ, в першу чергу, потрібно запроваджувати зважено та економно. «Для того, щоб це був ефективний документ, не потрібно забувати – робити тільки те, що необхідно. Нам не потрібна кольорова фотографія, вишуканий чіп. Потрібні тільки ті елементи, які за мінімальні кошти виконують максимальні завдання. І повірте мені, що тоді не буде великої цінової різниці між вдосконаленням внутрішнього паспорта і впровадженням нової ID-картки».
Водночас, експерт Сеоргій Сидоренко наголошує, що загалом запитань до правлячої верхівки влади щодо паспортної реформи і взагалі щодо виконання плану дій з лібералізації візового режиму з ЄС іще багато і головне, вбачає експерт, дана система ідентифікації, в першу чергу, має гарантувати безпеку громадянам, тобто держава повинна зберігати дані про кожного громадянина, щоб ніхто в разі втрати своєї ІD-картки не зміг скористатись нею. (
http://www.eurointegration.com.ua/visafree/2015/08/6/7036711/. – 2015. – 05.08).
На думку експертів Реанімаційного Пакету Реформ та Центру політико-правових реформ, саме ідея впровадження ідентифікаційних документів європейського зразка є перспективним кроком в системі загального реформування, але, нажаль, сама процедура здійснюється не кваліфіковано. Так, експерт Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук, стверджує, що з-поміж гарантованих урядовцями позитивних переваг, все ж таки є кілька інновацій, які не відповідають інтересам громадян та держави. «Європа вимагає належної ідентифікації громадян за внутрішніми документами. Для нас таким документом є паспорт. ID-карта – це, по суті, той же паспорт, і це перший недолік, тому що таким чином копіюється радянська система двох паспортів – звичайного і для виїзду за кордон. У європейських країнах це посвідчення особи», – пояснив експерт.
Наступне – в цій карті не передбачено графічного нанесення інформації про прописку. «Це, за задумом уряду, має бути зафіксовано тільки електронно», – зазначає посадовець. Із життєвого досвіду ми знаємо, що в будь-якій державній установі зазвичай дивляться на прописку. В такому випадку виходить, що до цієї картки також потрібно буде носити «паперовий додаток», в результаті чого будуть виникати певні незручності для пересічних громадян. Краще було б нанести цю інформацію на карту графічно.
І ще один не доопрацьований момент – формат документа. «Україна вибрала найдорожчий варіант з електронним носієм, хоча вистачило б більш дешевого, як у Молдові, без носія. В результаті чого, на сьогодні, уповноваженим органам потрібно встановлювати дороге обладнання, щоб приймати заявки на ці паспорти і обробляти їх. Всі органи та інші установи потрібно обладнати спеціальними зчитувачами карт. Це багатомільйонні інвестиції, час і незручності», – каже Віктор Тимощук. Дана ситуація яскраво демонструє не стільки спрощення процедури, скільки зміну суб'єкта, який буде проводити операції із замінити паспортів (
http://www.pravda-tv.ru/2016/01/12/200599/ekspert-ob-elektronnyh-pasportah-i-konkurse-na-gossluzhbu-v-ukraine). – 2016. – 12.01).
З-поміж головних переваг впровадження ID-карток, на різноманітних інформаційних ресурсах, також поширюється інформація, яка запевняє громадян України, що в разі отримання такої картки, вони зможуть за спрощеною процедурою перетинати кордон Європейського Союзу. Однак, варто спростувати дане твердження, адже навіть якщо ЄС надасть Україні безвізовий режим, то внутрішній паспорт залишається головним документом лише для пересування всередині країни та поїздок в країни СНД. Але можливості їздити в Європу він не дасть і взагалі, глава наглядової ради Інституту світової політики Віктор Шлінчак стверджує, що нові ID-паспорти не мають відношення до безвізового режиму з ЄС. «Багато хто думає, що це вимога ЄС у рамках лібералізації візового режиму. Насправді, це не зовсім так. Європейці вимагають, щоб в українців були документи, які передбачають електронне зчитування інформації. Юрист та президент Української іноземної юридичної колегії Данило Курдельчук також неодноразово досить скептично висловлювався у ЗМІ щодо нових ID-паспортів. На його думку, ці 50 мільйонів «по-хазяйськи» потрібно було б витратити на ліки дітям. «Ще в Ризі стало ясно, що реальної надії на безвізовий режим поки немає, ми всі це розуміємо. Тепер по суті: дійсно, 50 мільйонів для цих карток – крапля в морі. Оскільки це внутрішній документ, то повинні бути і всередині країни зчитувальні пристрої для цих карток. Це просто пропаганда, мовляв, ми щось робимо», – резюмував своє бачення юрист.
Так чи інакше, враховуючи складну фінансово-економічну ситуацію, за словами Петра Порошенка, нові паспорти дозволять вирішити одразу кілька проблем: це швидший перехід до електронного урядування, підвищення рівня захисту документів, а також важливий крок для візової лібералізації з країнами Європейського союзу. А також – це «готовність та наявність фінансування у держави та бажання у громадян України рухатись в напрямку ліберизації безвізового режиму з Європейським Союзом».
http://nbuviap.gov.ua/index.php?option=com_content&view=article&id=1880:zakonodavchi-aspekti-vprovadzhennya-id-kartok-v-ukrajini&catid=8&Itemid=350