Автор: Юлія Баліцька, журналіст
Опубліковано: 18 лютого, 2011
Перед виборами кандидати до місцевих рад активно ходять по домівках своїх потенційних виборців, випитують про проблеми, які їх хвилюють, і, звісно, обіцяють постаратися їх вирішити. Однак, після виборів вони часто загадково зникають. Хоча депутати Калуської міської ради однозначно стверджують: роблять для налагодження діалогу з виборцями все можливе. Навіть — роздають номери мобільних телефонів і влаштовують віртуальні приймальні.
Передвиборчі методи роботи із виборцями — різноманітні. Так, окрім візуальної реклами, є чималий шанс, що кандидат у депутати прийде до домівки виборця особисто. Раніше практикували ще і зустрічі із виборцями, які часто відбувалися навіть у дворах. Так, перед виборами люди мали більше шансів, що їх почують.
Отримавши мандат, депутат отримує ще й обов’язок тримати зв’язок із громадою і колективом, який його висунув та обрав. При цьому, не потрібно, як народним депутатам України, відкривати постійно діючу громадську приймальню. Зокрема, Закон України "Про статус депутатів місцевих рад" передбачає, що депутат повинен визначити і оприлюднити дні, години та місце прийому виборців та інших громадян, і проводити такий прийом не рідше, ніж раз на місяць, отримуючи, розглядаючи звернення громадян, вживати заходів для того, щоб оперативно вирішувати проблеми виборців. Більше того, не рідше, як раз на півроку, депутат зобов’язаний інформувати виборців про роботу місцевої ради та її органів, а раз на рік — звітувати перед виборцями про свою роботу.
Отже, якщо повноваження депутатів Калуської міської ради шостого демократичного скликання розпочалися на початку листопада цього року, то, відповідно, кожен із них мав би провести вже два чи навіть три прийоми громадян. Однак, вимогу Закону, як виявилося, можна успішно не виконувати, якщо депутат не планує надалі продовжувати політичну кар’єру.
— На одному із нещодавніх засідань сесії Калуської міської ради ми затвердили положення про прийом громадян депутатами Калуської міської ради. Місце прийому кожен депутат визначив особисто. Ми даємо можливість депутатові приймати на своїх округах і навіть виділяємо приміщення комунальних установ для ведення прийому. Але проконтролювати, чи справно депутати виконують свої обов’язки, ми не можемо. Тут важлива депутатська етика і ставлення до своїх обов’язків. Звичайно, якщо депутат прийшов на один термін, то він може і не проводити такі зустрічі. Якщо людна планує продовжувати політичну діяльність, то громадські прийоми проводити — обов’язково, — вважає секретар Калуської міської ради Олександр Челядин. — Я планував приймати виборців у приміщенні стоматологічної поліклініки (на виборчому окрузі №2, виборці якого обрали Олександра Челядина депутатом-"мажоритарником" від Української партії — Авт.), однак люди не так активно ідуть без нагальної потреби до стоматполіклініки. Тож, як секретар ради, я приймаю громадян у своєму кабінеті у будь-який час. Найбільше скарг від громадян надходить на "комуналку" та сферу благоустрою. Останнім часом чимало калушан скаржаться на відсутність ремонту у під’їздах. Тут повноваження кандидата закінчуються зверненням до відповідної установи та складенням списку об’єктів, які потребують ремонту, та кошторису, необхідного для вирішення проблеми. Часто люди приходять зі зверненнями з приводу труднощів при нарахуванні пенсій, субсидій і виділенні соціальної допомоги. Однак, це — повноваження не депутатів, а відповідних установ.
Як стверджує колишній секретар Калуської міської ради Роман Боднарчук, саме до секретаря звертаються найбільше виборців. А, якщо виборці мають бажання, щоб їхні проблеми вирішили саме депутати від фракції "Батьківщина" у Калуській міській раді, то їм варто звертатися в офіс міської організації ВО "Батьківщина".
— Особисто я веду прийом регулярно. Практично, — щотижня. Люди приходять зі скаргами щодня. Проблеми, що хвилюють наших виборців — традиційні, оскільки не змінювалися впродовж багатьох років: пенсійне та соціальне забезпечення. Останнім часом почастішали звернення "дітей війни" за допомогою та роз’ясненням щодо нарахувань надбавок до пенсій, які їм передбачені, — каже депутат Калуської міської ради Роман Боднарчук (фракція "Батьківщина"). Загалом, алгоритм роботи зі зверненнями виборців для депутатів Калуської міської ради шостого демократичного скликання залишився незмінним. Однак, маючи досвід праці на посаді секретаря міської ради, можу сказати, що набагато більше виборців звертаються саме до нього. Законодавчо повноваження секретаря та звичайного депутата щодо роботи зі зверненнями виборців — рівні. Однак, секретар має більше можливостей, контактів, і, фактично, може вирішити проблему швидше і більш ефективно.
Багато проблем мають і депутати-"мажоритарники". Чимало з них обрані саме на тих округах, де проживають, і саме з метою поліпшення благоустрою на окрузі, які відчувають проблеми "на власній шкірі". Також чимало з них в агітаційних матеріалах подають номери мобільних телефонів. До декого зі скаргами приходять навіть додому.
— На мій прийом, який відбувається першого вівторка кожного місяця з 16-ї до 18-ї години у Центрі художньої творчості дітей, юнацтва та молоді, приходить небагато калушан. Але чи не щодня виборці звертаються до мене за телефоном або навіть — підходять на вулиці. Насамперед, людей турбують комунальні проблеми: освітлення, ліфти тощо. Усі проблеми я намагаюся вирішити у робочому порядку. Однак, проживаючи на своєму окрузі, я і сам ознайомлений із його проблемами, — зазначив депутат Калуської міської ради Олег Нижник (голова фракції НРУ). — Жителі вул. Сівецької часто скаржаться і на забруднення Сівки. Очистка Сівки — один із пунктів моєї передвиборчої програми. Тому, звичайно, якщо не вдасться вирішити питання фінансування з бюджету, то обов’язково шукатимемо для цього інші джерела. І зараз ми ведемо активні консультації із фахівцями, щоб запропонувати на сесії конструктивний план дії для очищення річки. Також люди звертаються із категоричним запереченням ідеї будівництва заводу з переробки гексахлорбензолу у місті. А буває, що телефонують і питаються, чи буде Центр фізичного здоров’я населення "Спорт для всіх" улітку знову проводити змагання (Олег Нижник — директор Центру. — Авт.)
Якщо дістатися до депутата, або навіть до його помічника, — важко, то у місті запрацювала віртуальна приймальня депутатів міської ради. Так, усі бажаючі можуть надсилати листи за адресою
deputat@kalush.info або ж —
vash.deputat.kalush@gmail.com. Поки що ініціативу підтримали депутати від "Фронту змін" — Володимир Полицький, Віталій Лучко та Віталій Крохта від Української партії. Однак, автори ініціативи закликають доєднатися до електронної приймальні більшість депутатів.
Загалом, законодавчо передбачено, що депутати можуть впливати на вирішення проблем своїх виборців, зокрема, відповідь можна дати усно (безпосередньо виборцю. — Авт.), або — письмово. Якщо проблема потребує ширшого розгляду, про неї можна оголосити на сесії чи оформити депутатський запит, який сесія може підтримати або не підтримати. У разі позитивного голосування, запит відправляють до безпосередніх адресатів. Однак, якщо у визначений законом термін для відповіді, її так і не надійшло, або надійшла тільки "відписка", можна звертатися у прокуратуру чи винести справу на громадський розгляд.
Депутати можуть не тільки усно допомагати виборцям, але і матеріально, виділяючи кошти зі своїх депутатських фондів. Однак, на суттєву матеріальну допомогу від депутатів сподіватися не варто. Цьогорічний депутатський фонд становить 5 тис. гривень на одного депутата. Але навіть для виділення цих грошей механізму поки що не затверджено.
Запитання до депутатів найчастіше стосуються екології і “комуналки”
Віртуальна приймальня депутата вже отримала перші звернення. Перший блок питань стосується заводу чи заводів, які зібралися будувати у Калуші. Тож, виборців цікавить:
1. Який завод зібралися будувати німці у Калуші?
2. Який конкурс виграла німецька фірма, щоб будувати у Калуші цей завод?
3. Хто проводив цей тендер?
4. Що будуватимуть німці: сміттєпереробний, сміттєспалювальний, ГХБ-переробний, ГХБ-переробний-з-подальшим-чудодійно-трансформованим-у-сміттє... знову таки незрозуміло — спалювальний чи — переробний завод?
Також виборців непокоїть ще одне питання: чому у Калуші пости ДАІ завжди встановлюються у місцях, де стоянка заборонена: на перехрестях, на поворотах? Там же співробітники ДАІ зупиняють водіїв, примушуючи і їх порушувати правила, ускладнюють рух і створюють аварійно небезпечні ситуації?
Крім того, калушан цікавить:
— як формується економічно обгрунтований тариф на постачання питної води? Яка частка у цьому економічнообгрунтованому тарифі “забито” втрат (% кількості води, яка не доходить до споживача), яка частка заробітньої плати, амортизація і т. д.?
— за якою ціною закуповували для міста оранжеві пластикові урни для сміття? Скільки було закуплено? Який очікуваний термін їхнього використання? Скільки цих урн залишилось у нашому місті? Якою є потреба в урнах на даний час, щоб забезпечити чистоту наших тротуарів і узбіч коло них?