Виявили це і забили на сполох обласні екологи. Як повідомив начальник Державної екологічної інспекції в Івано-Франківській області Ігор Яківчук, їхня служба веде постійний моніторинг за річкою Сівкою та потічком Кропивник, оскільки це об’єкти високого ступеня ризику. До середини липня гранично допустима концентрація (ГДК) хлоридів у річковій воді була в нормі. Проте аналіз, взятий 16 липня, показав перевищення у Сівці вмісту хлоридів у 59 разів. 21 липня цей показник зріс ще більше, було зафіксоване перевищення норми у 136 разів, тобто при ГДК 300 мг/дм3 показник сягнув 40934 мг/дм3.
Зрозуміло, що екологи почали встановлювати джерело збільшення вмісту солей. Виїхавши на Домбровський кар’єр, виявили, що тут зроблена дорога і здійснюється щось схоже на рекультивацію, прокопані канави, через які, вірогідно, воду із кількох соляних озер і спустили у річку Сівку. За словами головного еколога області, проблема полягає в тому, що Сівка впадає у Дністер, тому ці хлориди підуть далі, а їх величезний вміст загрожує тим, що може загинути риба. Тому обласна екологічна інспекція не лише інформувала про це обласну владу, а й нараховує збитки за забруднення річки. Щоправда, хто їх сплачуватиме, невідомо. Адже, як з’ясувалося пізніше, роботи тут приблизно з 14 липня розпочало ТзОВ «Фінансова енергетична корпорація України», з яким виконком Калуської міської ради уклав договір на консервацію Домбровського кар’єру. Та узгодженості дій між замовником і генпідрядником не було, не було ще і робочих креслень на спорудження розсолопроводу, який згідно з розробленою проектною документацією запланований серед першочергових робіт. Тож чи з власної ініціативи, чи за вказівкою згори, з великого уміння чи навпаки невміння, але компанія, яка повинна була ліквідовувати наявну екологічну проблему навпаки створила нову.
Тому і не дивно, що вже у суботу, 24 липня, у Калуші були голова ОДА Михайло Вишиванюк, представники із міністерства (з якого саме, пресі не повідомили, як не назвали і прізвищ та посад. — Авт.) та екологи. Екскурсія під палючим сонцем кар’єром нічого особливого не прояснила, а з представником генпідрядника телефоном зв’язатися не змогли. Проте було очевидно, що роботи якісь велися. Високе начальство, звісно, намагалося з’ясувати, хто робив, що робив, чи укладений договір, чи є графік робіт, чи розпочато фінансування. Відповіді працівника управління капітального будівництва з цього приводу їх, очевидно, не задовольнили, оскільки невдовзі прозвучав вердикт на кшталт, що тут «бардак і авантюрист сидить на авантюристові». Завершився візит тим, що нарада з цього питання була призначена на вівторок.
Проте на обіцяній нараді, яку проводив перший заступник голови ОДА Василь Плавюк (губернатор у цей день був засіданні у прем’єр-міністра. — Авт.), допоки були представники ЗМІ про засоленість Сівки ніхто і словом не обмовився. В. Плавюк лише зазначив, що нарада скликана за результатами перевірки, а також повідомив, що присутніх поінформують про роботи з ліквідації наслідків надзвичайної ситуації. За словами заступника, паралельно з ними здійснюватиметься і відновлення калійного виробництва. Наразі перелік №1, який передбачає консервацію Домбровського кар’єру та рекультивацію відвалів, на 89 млн. грн. пройшов усі погодження і перший транш коштів у кінці червня вже надійшов замовнику з виконання робіт, тобто Калуському міськвиконкому.
Генеральним проектувальником робіт є інститут «Гірхімпром» м. Львова. Директор цього проектного інституту Михайло Юнко, який був присутній на нараді, повідомив, що проект, розроблений ними по Калушу, пройшов усі експертизи і був затверджений ще у серпні минулого року. Наступним етапом є розробка технічної документації. Проте виконання цих робіт не проплачено. Інститут, враховуючи критичну ситуацію на деяких об’єктах, розробив документацію на розсолопровід протяжністю 6 км, хоча отримав лише 200 тис. грн. «Частина цих креслень була передана генпідряднику, днями надійдуть останні, тоді він зможе розпочинати роботи», — зазначив М. Юнко.
Небагатослівним був і представник генпідрядника ТзОВ «Фінансова енергетична корпорація України» Валерій Карпенко. Він повідомив, що договір з компанією укладений 24 червня, з 25 червня почали завозити техніку і, щоб не простоювати, облаштовували під’їзні дороги й ін.
Роз’яснення щодо коштів, необхідних для виготовлення проектної документації, а це 6 млн. грн., вніс міський голова Ігор Насалик. Він повідомив, що звертався з цього приводу з листом до Прем’єр-міністра України, адже без проекту не можна розпочати ніякі роботи з ліквідації надзвичайної ситуації.
Обласний чиновник запевнив, що кошти на проектну документацію будуть, а також обнадіяв, що врешті має вирішитися і питання виведення ДП «Калійний завод» зі складу ВАТ «Оріана».
Друга частина наради проходила у вузькому колі (вже без ЗМІ) за зачиненими дверима. Тож, вірогідно, тоді й обговорювали основне — надзвичайну ситуацію з потраплянням розсолів у річку Сівку.
Людмила Пастушок
Можливо, винувата повінь
Вчора, коли матеріал готувався до друку, начальник обласної інспекції охорони навколишнього середовища Ігор Яківчук висловив ще одну версію різкого збільшення концентрації солей у Сівці. За його словами, це могли бути і дощі. Остаточні висновки екологи області обіцяють оприлюднити невдовзі. Аналіз води із Сівки, взятий у суботу, 24 липня, показав, що вміст хлоридів падає, він зменшився у вісім разів. Наради щодо ліквідації проблем Домбровського кар’єру і охорони довкілля планують проводити у Калуші кожні десять днів. Також вживаються заходи для недопущення нового потрапляння солей у річку.