Релігія і моральність та їх взаємовідношення  
Питання про моральне життя, як важливу  умову в справі Богопізнання, а в  кінцевому результаті – спасіння людини являється вкрай актуальним,  до нього, власно зводиться вся християнська етика, яка, в свою чергу, і складає цілу науку, що називається Моральним богослів’ям. Тому ні жодна  інша наука, ні мистецтво, які хоч  і  надають  часткову етичну насолоду, не можуть надати нам того, що називається душевним миром, спокоєм совісті. Воно не вирішує для людини загадки життя, не звільняє грішника від докорів совісті і не дає нам тих благодатних духовно-лікувальних засобів, якими релігія підтримує і зміцнює людину в моральному житті. Моральне богослов’я  займає одне із важливих місць серед інших богословських наук і має органічно споріднений  зв’язок із ними. Так як призначення людини полягає в Богоуподібненні, яке набувається і стає доступним тільки тоді, коли при всіх складнощах  і  схильності людської природи до гріха серце людини повинне бути чистим для пізнання абсолютної моральності, якою володіє Бог: ”Блаженні  чисті  серцем, бо вони  Бога побачать” (Мф.5,2).  Умовою ж  пізнання  Бога  являється морально-чисте, святе життя, життя, яке наслідує вчення  Ісуса  Христа, Його  Євангеліє, Його приклад. Тому питання про взаємне відношення  між  релігією і  моральністю складає одну зі складових  і  невід’ємних  частин  її  органічної  природи.
Релігія складає основу моральності. Релігія може бути уподіблена  кореню рослини, а  моральність – стовбуру  і  гілкам. Релігія дає живе живлення  і  повне освячення моральності. Історія людства свідчить, що  з  упадком  релігійності занепадала і  моральність. А  без моральності  релігія  не може бути  істинною. Тісний  зв’язок релігії  і  моральності пояснюється близькою  їх  природою, присутністю  в  них  однакових складових частин:
релігія має моральний характер, і моральність має релігійний характер;  в  релігії є елемент не тільки залежності, але і свободи (свобідного відношення людини до Бога), і в моральності є елемент не тільки свободи, але  і  залежності  (тобто, залежності  людини  від  волі  Божої).
Психологічною основою релігії служить релігійне почуття, а моральною основою-основне моральне почуття. Релігійне почуття характеризується прагненням до безкінечного; моральне почуття-прагненням до істинно доброго. Кінцева мета релігійних прагнень-безпосереднє єднання з Богом, пошук шляхів спілкування з Ним3. Метою моральних прагнень є досягнення можливо богоподібного морального удосконалення, згідно заповіді Спасителя: “Будьте досконалі, як Отець наш Небесний Досконалим є” (Мф. 5, 48).
Однак  релігія, з  моральністю, знаходиться  в такому тісному зв’язку, що розділити їх можливо лише тільки теоретично. В дійсності вони не роздільні. Їх взаємозв’язок поміж собою настільки органічно споріднений  і  догматично глибокий, що неможливо уявити ні релігії в  її  чистому вигляді без існування досконалої моральності, ні досконалої моральності без релігії. Тому вони існують разом: де немає останньої, там немає першої, як на те вказує святий апостол Іоан: ”Не люблячий брата свого, якого бачить, як може любити Бога, Якого не бачить?.. І  друга заповідь, щоб люблячий любив брата свого” (Ін. 4, 20).
Таким чином, любов до ближнього чи брата є душею моральності, а любов до Бога – душею релігії. Звідси випливає наступне: моральність без релігії є деревом, відірваним від свого кореня; релігія ж без відповідної моральності – це дерево без плоду. В тих випадках, коли релігійні вимоги співпадають з моральними, коли останні отримують санкцію від релігії, релігійні начала стають більш могутнім мотивом для збереження моральних  відношень  між  людьми  і  укріплення  індивідуальної  моральності, ніж  мотиви  суто  моральні.
Справжнє бажання благочестивих людей, жити так, як приписує  Церква, випливає із їх релігійно-природньої потреби душі.   Для таких людей вищим щастям  і  вищим благом є виконання волі Божої як благочестям, так і добрим моральним життям. Виконуючи волю Божу, людина знаходиться у стані Богосинівства  і  благодатної приналежності до Церкви Божої. В цьому і полягає вище значення і мета людського життя. Бо Господь сказав: “Шукайте  перш  за  все Царства Божого і правди Його” (Мф.6,33).  Слід також зазначити, що людина, як вінець творіння, має сильне бажання морального добра і блага, в котрому має природну потребу.
Релігія забезпечує, оживляє і підсилює моральну відповідальність саме тим, що постійно нагадує людині: людських очей і суду ти можеш уникнути, але Божих – ніколи, бо будь-яку людину Бог приведе на свій праведний суд.
Таким чином, логічно  стає зрозумілим, що  нажаль моральна  свідомість людини пошкоджена гріхом. Але  для  повернення  того  виду, в  якому  вона повинна була бути початково-чистою  і  непідкупною, - людині необхідна благодатна допомога Божа. І саме християнська релігія, а не будь-яка інша, пропонує  нам найвищий  зразок моральності,- ідеал Божественного страждання і Божественного прославлення, який явив людям для їх  спасіння  Ісус  Христос.
дияк. Іван  Кикуш