138270235
МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ
Л И С Т
26.01.2010 N 20376-0-33-09-21
<...>
Міністерство юстиції розглянуло ваше звернення щодо надання
роз'яснення стосовно розміру допомоги по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку з урахуванням рішень
Конституційного Суду України від 9 липня 2007 року N 6-рп/2007
( v0a6p710-07 ) та від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008
( v010p710-08 ) і, в межах компетенції, повідомляє.
Щодо виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку з урахуванням Рішення Конституційного Суду України
від 9 липня 2007 року N 6-рп/2007( v0a6p710-07 ).
Відповідно до пунктів 7, 14 статті 71 та статті 56 Закону
України "Про Державний бюджет України на 2007 рік"( 489-16 ) на
2007 рік було зупинено, зокрема, дію статті 43 Закону України "Про
загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку з
тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими
народженням та похованням"( 2240-14 ) та статті 15 Закону України
"Про державну допомогу сім'ям з дітьми"( 2811-12 ).
При цьому, передбачено, що допомога по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону України "Про
державну допомогу сім'ям з дітьми"( 2811-12 ) та Закону України
"Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування у зв'язку
з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими
народженням та похованням" ( 2240-14 ) здійснюється за рахунок
коштів відповідної субвенції з державного бюджету місцевим
бюджетам у розмірі, що дорівнює різниці між 50 відсотками
прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб, та
середньомісячним сукупним доходом сім'ї в розрахунку на одну особу
за попередні шість місяців, але не менше 90 гривень для
незастрахованих осіб та не менше 23 відсотків прожиткового
мінімуму, встановленого для працездатних осіб, для застрахованих
осіб, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з Рішенням Конституційного Суду України від
09.07.2007 р. N 6-рп/2007( v0a6p710-07 ) (справа про соціальні
гарантії громадян) положення абзацу третього частини другої статті
56 та пунктів 7, 14 статті 71 Закону України "Про Державний бюджет
України на 2007 рік"( 489-16 ) визнано такими, що не відповідають
Конституції України ( 254к/96-ВР ) (є неконституційними), і
втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України
цього Рішення.
Рішення Конституційного Суду України у цій справі має
преюдиційне значення для судів загальної юрисдикції при розгляді
ними позовів у зв'язку з правовідносинами, які виникли внаслідок
дії положень статей зазначених законів, що визнані
неконституційними (пункти 3 та 5 згаданого Рішення Конституційного
Суду України)( v0a6p710-07 ).
Щодо виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку з урахуванням Рішення Конституційного Суду України
від 22 травня 2008 року N 10-рп/2008( v010p710-08 ).
Пунктами 23 та 25 розділу II Закону України від 28.12.2007
року N 107-VI( 107-17 ) "Про Державний бюджет України на 2008 рік
та про внесення змін до деяких законодавчих актів України" було
внесено зміни до законів України "Про загальнообов'язкове державне
соціальне страхування у зв'язку з тимчасовою втратою
працездатності та витратами, зумовленими народженням та
похованням"( 2240-14 ) та "Про державну допомогу сім'ям з дітьми"
( 2811-12 ), згідно з якими допомога по догляду за дитиною до
досягнення нею трирічного віку з 1 січня 2008 року виплачується
відповідно до Закону України "Про державну допомогу сім'ям з
дітьми" як незастрахованим в системі загальнообов'язкового
державного соціального страхування, так і застрахованим особам, а
також в частині визначення розміру такої допомоги.
Рішенням Конституційного суду України від 22 травня 2008 року
N 10-рп/2008( v010p710-08 ) (справа щодо предмета та змісту
закону про Державний бюджет України) визнано такими, що не
відповідають Конституції України ( 254к/96-ВР ) (є
неконституційними) положення пункту 25 розділу II Закону України
від 28.12.2007 року N 107-VI( 107-17 ) стосовно внесення змін до
Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне
страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та
витратами, зумовленими народженням та похованням"( 2240-14 ).
Відповідно до пунктів 5 та 6 вказаного Рішення
Конституційного Суду України ( v010p710-08 ) положення Закону
України "Про Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення
змін до деяких законодавчих актів України" ( 107-17 ) визнані
неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення
Конституційним Судом України цього Рішення( v010p710-08 ).
Рішення Конституційного Суду України( v010p710-08 ) у цій
справі має преюдиційне значення для судів загальної юрисдикції при
розгляді ними позовів у зв'язку правовідносинами, які виникли
внаслідок дії положень Закону України "Про Державний бюджет
України на 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих
актів України"( 107-17 ), визнаних неконституційними.
Одночасно з цим, слід зазначити, що цим Рішенням
Конституційного Суду України ( v010p710-08 ) не визнано
неконституційними положення пункту 23 Закону України "Про
Державний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до
деяких законодавчих актів України"( 107-17 ) щодо внесення змін
до Закону України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми"
( 2811-12 ), які діяли по 31 грудня 2008 року.
Щодо виплати допомоги по догляду за дитиною до досягнення нею
трирічного віку у 2009 році.
Згідно з частиною другою статті 46 розділу V Закону від 26
грудня 2008 року N 835-VI( 835-17 ) "Про Державний бюджет України
на 2009 рік" допомога при народженні дитини та по догляду за
дитиною до досягнення нею трирічного віку відповідно до Закону
України "Про державну допомогу сім'ям з дітьми" ( 2811-12 ) та
Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне
страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та
витратами, зумовленими народженням та похованням" ( 2240-14 )
призначається і здійснюється в розмірах і порядку, визначених
Кабінетом Міністрів України.
На даний час діє Порядок призначення і виплати державної
допомоги сім'ям з дітьми, затверджений постановою Кабінету
Міністрів України від 27 грудня 2001 р. N 1751( 1751-2001-п ) (із
змінами та доповненнями).
Одночасно повідомляємо, що головним органом у системі
центральних органів виконавчої влади із забезпечення реалізації
державної політики, зокрема, у сфері соціального захисту
населення, є Міністерство праці та соціальної політики, яке
організовує і координує роботу, пов'язану з наданням державної
допомоги сім'ям з дітьми, узагальнює практику застосування
законодавства з питань, що належать до його компетенції, розробляє
пропозиції щодо вдосконалення законодавства та вносить їх в
установленому порядку на розгляд Кабінетові Міністрів України;
проводить інформаційно-роз'яснювальну консультаційну роботу з
питань, що належать до його компетенції.
Заступник Міністра Н.В.Богашев