Дуже багато зараз іде дискусій про покращення ситуації на дорогах: зниження аварійності, покращення культури учасників дорожнього руху, зростання професіоналізму Державтоінспекції. Хотілося б почути від учасників форуму ті пропозиції, які не позбавлені здорового глузду. Можна звичайно всіх гаішників “мочить в сортирах", а можна створити механізм, який примусить їх дотримуватись законів і поважати учасників дорожнього руху, можна обзивати їх пузатим мурлом, а можна вимагати аби всі! співробітники внутрішніх справ відповідали певним фізичним критеріям.
Експерти називають три основні причини аварійності на дорогах: недотримання правил дорожнього руху, непрофесійні дії працівників ДАЇ, поганий стан доріг.
Перша і друга причини є пов'язані, вони створюють нерозривний круг, виходу із якого часом і не видно.
Тому зупинюсь спочатку на темі ДАЇ і чи потрібно воно нам взагалі.
Після розпуску Указом президента Державтоінспекція в Україні знаходиться в неоднозначній ситуації.
Важко уявити виникнення подібного питання в країнах Європи чи взагалі в жодній “цивілізованій” країні. Хтось же повинен слідкувати за дотриманням порядку на дорогах, обліком і відповідністю транспортних засобів, приходити на допомогу при виникненні надзвичайних ситуацій.
В Україні таке питання стоїть. Чому? Тому, що покладених на них обов'язків не виконують, або виконують у такий спосіб, який є, можливо, ще більшим злом ніж їх невиконання. Потрібно зразу ж зауважити: не завжди, але настільки часто, що одне перед іншим тьмяніє.
Державтоінспекція в Україні повністю дискредитована! Можна довго і багато розповідати про її вади, але я це пропущу, скажу лише, що найкращим виходом із ситуації вважаю створення на її основі нової служби, побудованої на інших підходах. Це в якійсь мірі і підвищить авторитет служби, і дасть можливість позбавитися тих негативних явищ, що є в ній сьогодні.
Спробую включити тут здоровий глузд і відповісти на питання: реально це зробити зараз чи ні? Відповідь напрошується така: зробити це можна але потрібен час.
А що ж можна зробити зараз? Навести елементарний порядок можна і зараз, потрібно як то кажуть лише політична воля (або бажання), і кілька кроків організаційного та законодавчого порядку:
1. Привести працівників ДАЇ до належного їм зовнішнього вигляду починаючи від генералів (керівників) до рядових інспекторів. Саме в такому порядку! Бридко дивитися на жирних слимаків, які пробують вчити мене правил дорожнього руху, а думці в той час інше. Вони службовці, які найняті державою, працювати на державу, на мене, а не лише на свій живіт. Яку допомогу можна очікувати від них, у випадку чого, коли “робочий мозоль” не дає їм навіть зашнурувати власні черевики? А ще бридкіше, коли у них такі керівники. Останній візит Ющенка до МВС більше нагадував мені відвідини розсаднику слимаків.
2. Заробітна плата, технічне оснащення окремих працівників завжди є вкрай важливим. Станом на сьогодні, як на мене, це не настільки критично, щоб не можна було навести порядок. Оплата праці у них не найгірша.
3. Відповідальність за порушення закону самими працівниками ДАЇ повинно в першу чергу виходити із лав самого міністерства. На скарги на дії ДАІ повинно 100% надаватися відповідь скаржникам, з вказанням тих заходів, які прийняті щодо працівників, які вчинили неправомірні дії. А ще краще зобов'язати публічно звітуватися в розрізі областей про кількість таких скарг, заходи що прийняті. Безпідставні скарги передавати на перевірку служби внутрішньої безпеки МВС. Поряд телефонами довіри ДАЇ повинні бути телефонами служби внутрішньої безпеки МВС, яка їх контролює. Розгляд скарги на сержанта Петренка сержант Петренко проводити не може!
4. МВС повинно видати (черговий) указ, в якому чітко і неоднозначно заборонити працівникам ДАЇ зупиняти транспортні засоби без законних (ст.11 п.21 ЗУ “Про міліцію”) на то підстав, додатково з вказанням того, що “перевірка документів”, “так треба” і т.д. не може бути причиною для зупинки транспортних засобів і є перевищення службових повноважень, що несе відповідальність цього працівника. Тут же ж вказати, яка це буде відповідальність. В цьому ж указі передбачити право водії не пред'являти жодних документів, у випадку, коли не названа справжня причина зупинки, або вона незаконна (ст.11 п.21 ЗУ “Про міліцію”, щоб не було неправильних трактувань). Тут же ж заборонити працівникам ДАІ пропонувати водіям вийти із машини або (і) сісти у машину ДАІ для складання протоколу у випадку порушення ПДР водієм. Зобов' язати працівників ДАІ мати в наявності письмовий перелік прав громадян, з яким в обов'язковому порядку ознайомлювати водіїв при складанні протоколу, а в сам протокол ставити відмітку про таке ознайомлення.
5. Законодавчо (штрафи хочуть збільшити, значить прийматимуть закон. От як раз тут) передбачити що будь-які незначні порушення ПДР не несуть відповідальності водія у випадку, якщо зупинка транспортного засобу була незаконною, або причина зупинки є безпідставною. Іншими словами, якщо працівник ДАЇ зупинив транспортний засіб для “перевірки документів”, і виявив, що у вас відсутня аптечка, вогнегасник, талон до посвідчення водія, чи навіть самі права , водій транспортного засобу покараний бути на може!
У кожному випадку відповідальність повинен нести працівник ДАІ за незаконну зупинку транспортного засобу!!!.
Дуже вже мені б хотілося щоб у нас став можливим той випадок, який був недавно виявлений в Голландії, коли 74-річний голландець все життя керував автомобілем без водійських прав. (
http://www.@#$%&.net/main/215945/)
6. Законодавчо закріпити за громадянами право на відшкодування збитків (в т.ч. і моральних) за назаконні дії працівників ДАІ.
7. Відмінити на кінець незаконно введений! (
http://www.helsinki.org.ua/index.php?id=1132130980) МВС талон до посвідчення водія. Тут МВС може проявити добру волю і зробити це не чекаючи рішення парламенту. В цивілізованих країнах такого анахронізму немає!
8. Вибірковість, з якою застосовують закони працівники Державтоінспекції до різних водіїв, коли одні (автомобілі яких починаються від ціни 50 000$ і їм подібні) ігноруючи ПДР проїжджають по при працівників ДАЇ без жодних для себе наслідків не можуть не розкладати інших учасників дорожнього руху, не бути для них прикладом для наслідування (чому я не можу собі позволити те, що інші можуть). Це підриває віру, як кажуть “гаїшники”, в невідворотність покарання не менше ніж незначні штрафи, про що нам твердять їх керівники.
Можливо правий Ющенко, коли пропонував найвищих керівників ДАЇ ставити на вулиці поруч із рядовими сержантами. Я б ще ввід для них статистику про кількість складених протоколів на круте ликів, мажорів, папиків та інших високих чинуш, а кількість годин такої примусівки поставив в залежність від кількості скарг та ДТП за участю вищезгаданих.
Все це однак бла-бла. А лад можна навести і тут, почавши карати працівників Державтоінспекції за не реагування на порушення ПДР. Переконаний, що якщо за кожну доведену скаргу на подібну бездіяльність, будуть виносити догану, позбавляти премії, або хоча б запрошувати для бесіди до відділу внутрішньої безпеки на предмет відповідності займаній посаді таку вибірковість можна буде подолати.
9. Хабарі. Тут мені видається все просто. За будь-який хабар при незначному порушенні ПДР – звільнення з роботи. За хабарі при грубих порушеннях ПДР, ще й відповідальність кримінальна.
Лише після того як навести порядок в органах ДАЇ(!!!!) треба переходити до наведення порядку на дорогах, інакше це буде не дієво!
10. Безперечно підвищувати відповідальність учасників дорожнього руху за дотримання ПДР необхідно. Перевищення швидкості, ризиковані маневри і обгони основні причини ДТП. Збільшувати штрафи за порушення потрібно. Але тут треба чітко розмежувати грубі і незначні порушення. Грубі карати жорстко. За водіння в нетверезому стані аж до кримінальної відповідальності. За незначні (в плані загрози для інших учасників ДР) штрафи збільшувати незначно або не збільшувати взагалі.
11. Великі нарікання у працівників ДАІ на те, що незначні штрафи практично неможливо стягнути з порушників ПДР, оскільки протоколи про такі порушення направляють у суди, де їх практично не розглядають. В країнах заходу така проблема давно вирішена. А в Україні шарахаються із крайності в крайність, від збору штрафів на місці до розгляду абсолютно всіх у судах. А між тим вирішити цю проблему не так вже і складно, звичайно враховуючи “авторитет” нашого ДАЇ:
а) ніякого збору штрафів на місці дозволяти працівникам ДАІ не можна!!!! (як і вилученя прав)
б) у МВС створити підрозділ для роботи з порушниками ПДР. Відповідно до складених протоколів про порушення він висилатиме порушникам квитанції на оплату штрафів. Оплата квитанції буде визнанням порушником самого факту порушення. У випадку відмови від оплати штрафу, протокол про порушення цей підрозділ направлятиме в суд, де крім призначеного штрафу, порушники платитимуть держмито за розгляд справи у суді (86 грн.). Цього мені видається достатньо для того, щоб розгрузити суди;
в) грубі порушення ПДР можуть розглядатися лише у суді.
12. Якщо будуть знайдені кошти в бюджеті, в аварійно небезпечних місцях ставити камери спостереження, які фіксуватимуть порушників, і на основі даних з цих камер складатимуться протоколи про порушення. Але обов'язково про це попереджати водіїв (так у цивілізованому світі).
Коли ти будуєш дім, робити потрібно це в певній послідовності від фундаменту до даху, можна деякі етапи перескочити або пропустити, але ніхто тоді не дасть гарантії що твій дім не рухне. Теж саме в питанні забезпечення порядку на дорогах. Це треба робити комплексно і послідовно, якщо ми звичайно не хочемо отримати ще гіршого монстра а ніж того, яким є ДАІ сьогодні.